Sep 8, 2011

Pagi yang keawangan


"Banyak juga aku berhutang rupanya." Mengeluh aku selepas wang kecil banyak diterima selepas memberi wang besar. Lepas tu, aku berjalan terus ke arah kaki lima yang biasa aku ambil untuk pulang ke rumah.

Kemudian, aku ditegur oleh 3 orang lelaki, ntahlah sapa kan. Konon-konon nak kacau aku la, tapi aku buat bodoh je. Cakap guna kaki kang tak elok pula di hari raya gini. Jadi aku sabar je la.

Rupanya, mereka tu kawan Nadia. Kena hambat dengan Nadia, mula la lari lintang pukang. Aku tahan gelak je lah. Nak tolong hambat tak baik pulak di hari raya gini. Oleh itu, aku tolong gelak je la. 

Nadia kemudiannya membayar hutang yang kemudiannya kami terkeliru siapa yang berhutang dan kemudiannya aku tak ingat siapa yang bayar hutang pada ketika itu. Dia bagi duit besar, aku takde duit pecah pulak masa tu.

Terjumpa pulak Atiqah K masa tu. Memang penyelamat sungguh le kan. Terkeluar pula masa tu kebodohan masing-masing; dia hulur RM50, aku huluq 5 kertas kosong yang konon-kononnya bernila RM50. Lepas tu dia nak blah macam tu je. "Pelik sungguh la minah ni," aku bermonolog.

"Nah 40, lagi 10 nanti aku topup boleh tak?" Aku bertanya sambil buat muka comel. Lantas dia bersetuju.

Tak lama lepas tu, badan aku sakit-sakit. Terjagalah aku daripada tidur itu. "Ahhh, mimpi lagi." Mengomel sang aku sambil membetulkan posisi badan.

Tapi kan, mimpi sebelum ni memang ada aksi meminjam wang antara aku dengan Nadia. Boleh pulakk aksi memulangkan wang berlaku dalam mimpi kali ni.

No comments:

Post a Comment