Aug 4, 2017

Nasi impit dan rendang

Aku berjalan keseorangan dengan sebungkus nasi impit di festival makanan. Sambil melihat kuah kacang di gerai, tiba2 ternampak rendang, "ish rendang, baik ni."

"Dik, nak rasa sikit boleh?"

"Sila bang, sila."

Tanpa segan silu, aku cecah sikit lalu bertanya, "nak sikit nasi impit ni? Ada banyak ni."

"Haaa bolehlah. Yang tidur tu bak sini."

Aku rasa maksud dia nasi impit yang tidur tu ialah nasi impit yang rangup.

Selepas dengan rakus dia memilih nasi impit yang tidur, aku bertanya,

"cukup dik? Kalau nak hari-hari pun takpe dik."

Dia memandangku dengan mula blur, "hari-hari?"

Aku mengenyit mata.

Dia tersedar aku bagi pickup line.

Lalu aku tergelak kecil dan tersenyum, "terima kasih eh bagi rasa. Lalu berlalu pergi memburu makanan yang lain pula.

Tersedarku dari mimpi. Jam di telefon bimbit menunjukkan pukul 02:46 am.

Aku termenung seketika.

"Nasi impit...rangup?"

No comments:

Post a Comment