Jan 1, 2015

2015

Happy new year? Buka buku baru? Tutup buku lama?
Well, I don't really care. And I don't use book. I use ssd. 

Kalau nak menyambut another new year dengan bunga api, konsert, hiburan berlebihan sampai membazir, sampai kena spend a lot of money, itu sangat tak perlu. Alhamdulillah, tahun ini Malaysia tak sambut 2015 macam tu - walaupun ada, tapi mungkin kurang sikit perbazirannya. Since banjir yang berlaku dekat Kelantan sangat teruk. Tengok gambar dan video keadaan di Kelantan sangat menyentuh hati aku. Aku mungkin tak dapat nak memahami perasaan mangsa-mangsa banjir yang kehilangan harta benda, rumah dan orang yang tersayang. Tapi, aku amat bersimpati dengan kalian. 

Aku harap, dengan musibah yang menimpa, para pemerintah dapat fikir pasal corruption yang berlaku. Fikirlah impak dan kesan rasuah, riba, arak, judi. Kajilah hukum Hudud sebelum berkata-kata. Aku juga berharap duit zakat disalur pada orang-orang yang memerlukan. Tak perlulah nak isi borang sana. borang sini. I mean, the F man? Kau dah nampak orang kampung/ rakyat kau hidup susah, do your job la bro. Ni bagi br1m, lepas tu suruh rakyat fikir jasa kau. Ibarat kau still suruh aku guna phone yang dah rosak atas alasan phone tersebut dah banyak berjasa kepada aku sebelum ini. Tak faham? Boleh tukar perkataan phone tu dengan kereta contohnya. 

Aku pun tak tau apa aku melalut. Banyak juga aku dah delete. But still, tak perlulah tutup buku tu atas alasan dah masuk tahun baru. Guna je buku yang sama sampai mati, dengan berpegang kepada Al-Quran dan hadis. Jadikan kisah lama sebagai pengajaran. Terima qada dan qadar. Semakin dewasa kita, semakin matang kita. Dengan itu, persepsi dan cara kita melihat sesuatu akan berubah. Still, we are the same person. 

And ermm, aku sangat yakin tak ramai yang baca ni. But, kalau aku ada berhutang, mohon bagitau. Jangan segan silu. Aku yang sepatunya segan, bukan kalian.

No comments:

Post a Comment